Waarom een Retail jaarplan?

Hier lees jij de vijf belangrijkste redenen 

8 mei, 2019

Het schrijven van een gedetailleerd Retail plan kan je echt enorm veel opleveren. Toch blijkt in de praktijk dat dit niet altijd wordt gedaan OF wel wordt gedaan maar niet uitgevoerd. Dit is echt een gemiste kans. Ik leg je hier uit waarom het zo belangrijk is hier de tijd voor te nemen.

 

 1. Doelen stellen en ernaar toewerken
Vaak werk jij, als Retail marketeer, met targets die voor jou persoonlijk of voor het hele team gelden. Deze targets zijn als het goed is, door vertaald vanuit de overall bedrijfsdoelstellingen (mocht dit niet zo zijn dan ligt hier alvast een eerste stap om te nemen: houd de bedrijfsdoelstellingen als leidraad voor jouw targets.)
Met een gedetailleerd Retail plan kan je de jaartargets die voor jou of jouw team specifiek gelden, makkelijk opdelen in maanddoelstellingen met de daarbij behorende activiteiten. Zo werk jij in ''hapklare stukken'', op een effici├źnte en duidelijke manier, naar het target toe.

 2. Bijhouden en aanscherpen waar nodig
Je hebt het jaarplan in verschillende activiteiten opgedeeld en aan al deze activiteiten een ''sub target'' gehangen, wat maakt dat je deze nu goed kan bijhouden. Werpt bijvoorbeeld een bepaalde promotie zijn vruchten niet af? dan kan je makkelijk en op tijd bijschakelen waar nodig om het target wel te halen.

 3. Synergie of conflicten worden duidelijk
Wanneer het jaarplan voor jouw team af is, is het belangrijk dit intern en extern af te stemmen met de belangrijkste stakeholders. Als Retail team ben je vaak een spin in het web tussen sales en marketing en vooral daarom is het belangrijk om goed af te stemmen of alle onderdelen in jouw plan haalbaar zijn. Zo wordt ook duidelijk of de afdelingsplannen elkaar versterken en of er eventuele conflicten zijn. Hetzelfde geldt voor jouw externe stakeholders; heb jij bijvoorbeeld jouw strategische partners nodig om een target te halen, dan is het goed om te weten in welke mate deze partners bereid zijn met jouw samen te werken.


 4. Voorspelbaarheid voor interne en externe stakeholders
Een goed afgestemd plan maakt jouw (en jouw stakeholders) werkzaamheden en de tijd die hierin gaat zitten, duidelijk en voorspelbaar. We zijn allemaal druk dus het is voor alle partijen echt enorm fijn om zo te werken! Dit wil overigens niet zeggen dat er geen ruimte voor spontane idee├źn zijn.

 5. Goed meetbare ROI
Bij elke activiteit in jouw plan hoort een ROI berekening. Zo kom je tot een gefundeerde budgetaanvraag, die heel accuraat kan worden opgevolgd. Hou dit maandelijks bij en scherp aan of wijzig waar nodig, zo maak je ook meteen vrienden met de finance manager :).